Op 4 oktober 2022 was het precies 40 jaar geleden dat de Mierlose Tuinvereniging werd opgericht. Er was nog geen grond, de vereniging had in eerste instantie als doel het verwerven van grond om er een moestuincomplex van te kunnen maken. Met de leden die al 40 jaar lid zijn en waarvan er drie in het eerste bestuur zaten, hebben we teruggekeken op die tijd en wat er in de loop der jaren veranderd is. Hun interviews zijn te lezen in de vitrine onder het prieeltje.

Het jubileumjaar krijgt een serieus tintje wanneer we met Koningsdag een schildje aan de meiboom van de Heemkundekring mogen onthullen. Compleet met de burgemeester, toespraken en oranjebitter is het een bijzonder moment. Gelukkig zijn er ook veel leden bij aanwezig. En de plantjes en potjes jam, die we hebben meegenomen om uit te delen aan belangstellenden, vinden gretig aftrek.

Tussen de bedrijven door is er door Theo Smolders een fraaie verticale tuin en bak aangelegd, waarmee we alle belangstellenden kunnen laten zien dat tuinieren ook op kleine stukjes grond kan. Voor de tuinders zijn er bijzondere, vergeten of spectaculaire groenten en bloemen voorgezaaid, die zij zelf verder kunnen laten groeien in hun tuin. Sommige planten doen het geweldig en van sommige wordt toch ook duidelijk waarom ze vergeten zijn. Een woord van dank aan de LEV-groep en de gemeente Geldrop-Mierlo voor een bijdrage in de vorm van een Fit&Pit-subsidie* is hier zeker op zijn plaats.

Zaterdag 24 juni, het weekend waarin 40 jaar eerder burgemeester Van Lokven het complex aan de Oudvensestraat opende, staat in het teken van feest. Er is een open dag, die wordt gestart met een bezoek van wethouder Sanders- De Jong. Zij laat zich uitgebreid rondleiden in de tuin, spreekt met verschillende tuinders en we kunnen aangeven wat we als vereniging eigenlijk nodig hebben van de gemeente. Verder verwelkomen we over de gehele dag zo’n 100 bezoekers, die genieten van de prachtige tuinen, het weer en alles wat er te proeven valt. We kunnen veel mensen uitleg geven over hoe je ook op kleine stukjes grond kunt tuinieren, er wordt gesproken over methodes van tuinieren en er worden recepten gedeeld. Van de lokale afdeling van Groei&Bloei hebben we tijdschriften ontvangen die enthousiast worden meegenomen. Op 3 september tijdens de Groei&Bloei open dag zullen we ook de moestuin nog een aantal uren open stellen voor belangstellenden.

We sluiten de dag af met een BBQ voor de tuinders. Met een kleine 60 mensen proosten we op de tuin en de toekomst van het tuinieren. We kunnen terugkijken op een geslaagd jubileumjaar.

*Voor meer informatie over Fit&Pit, zie https://www.fitenpitgeldropmierlo.nl